Kaupallinen yhteistyö Cossa.fi

Tiedätkö, mitä on hävikkikosmetiikka, ja miten käyttökelpoisia tuotteita voi pelastaa joutumasta hävikkiin? Moni tuntee ruokahävikin, mutta myös kosmetiikkahävikki ansaitsee huomionsa.
Kuten moni muukin tuotebisnes, myös kosmetiikkamarkkina synnyttää tuotteita, joista kaikki eivät päädy käyttöön syystä tai toisesta. Eräiden arvioiden mukaan jopa kolme kosmetiikkatuotetta kymmenestä päätyy hävikkiin! Iik, eihän siinä ole järkeä!
Hävikkiteema on viime aikoina trendannut. Jokainen tietää, että on järkevää käyttää ensin loppuun jo olemassa olevaa kuin heittää kallisarvoisia tuotteita pois. Samalla myös jätteen määrää ja hiilijalanjälkeä voi pienentää.
Onneksi kosmetiikkahävikki on asia, jota vastaan voi taistella niin kotona kuin kosmetiikkabisneksen sisällä. Jälkimmäisestä loistavaa esimerkkiä näyttää Cossa, joka on Suomen ensimmäinen hävikkikosmetiikkaan erikoistunut verkkokauppa.
Sukelletaan seuraavaksi hävikkikosmetiikan lyhyen oppimäärään ja siihen, miten jokainen meistä voi vähentää kosmetiikkahävikkiä.

Miten hävikkikosmetiikka saa alkunsa? 🚯
Moni meistä on tehnyt tuttavuutta kosmetiikkahävikkiin omassa kylppärissään. Kotona hävikkiä voi tulla esimerkiksi silloin, jos ostettu tuote ei ollutkaan itselle sopiva, tai jos purkin pohjalle jää pyörimään tuotetta.
Hävikkikosmetiikkaa syntyy, jos käyttökelpoinen tuote ei päädy käyttöön suunnitellusti.
Kun menemme hävikin alkujuurille, katse kuitenkin kiinnittyy itse markkinaan. Kosmetiikkabisneksessä hävikin uhkaa syntyy esimerkiksi liikatuotannon, sesonkivaihteluiden tai odotettua heikomman menekin vuoksi. Ja juuri tähän Cossa on lähtenyt kehittämään ratkaisuja.
Omasta luonnonkosmetiikan kuplastani saattaa joskus unohtua, kuinka suuri globaali kosmetiikkabisnes onkaan. Kosmetiikka-ala tuottaa jopa 120 miljardia kosmetiikkapakkausta vuodessa, ja tuotevalikoimat voivat vaihtua sesongeittain.
Esimerkiksi ennen joulua moni brändi julkaisee teemakokoelmia, jotka ovat ”out of date” joulun jälkeen, vaikka tuotteet olisivat täysin käyttökelpoisia. Itselleni riittäisi slow cosmetics -tyylinen kierto, jossa uusia tuotteita tuotetaan enemmän tarveajattelun kuin sesongin mukaan.
Nopeat syklit ja tuotteiden uudistukset synnyttävät kierron, jossa uutta tuotetaan nopeasti, ja vanhaa raivataan tieltä pois. Tässä vaiheessa tulisi sitten varmistaa, ettei vanha päädy roskikseen uuden tieltä. Vastuulliset yritykset eivät heitä käyttökelpoisia tuotteita pois, vaan siirtävät niitä esim. outletiin tai tekevät yhteistyötä Cossan kaltaisten toimijoiden kanssa.
Cossa on selvittänyt suomalaisilta yrityksiltä syitä siihen, miksi kosmetiikkaa päätyy hävikkiuhan alle. Cossan kyselyn perusteella yli puolet hävikistä johtuu siitä, että tuote on poistumassa valikoimasta.

Hävikkikosmetiikan syitä:
- Tuote poistuu valikoimasta, tai esimerkiksi sen pakkaukset uudistuvat.
- Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa: Tuotteen menekki onkin vähäisempää, mitä kuluttajat ostavat.
- Ulkopakkauksessa on lommoja, kolhuja tai kauneusvirheitä, jolloin tuote ei sovellu ”normaaliin” myyntiin.
- Lähestyvä parasta ennen -päivämäärä.
Yllä luetellut hävikkiuhat eivät tietenkään tarkoita sitä, että tuote päätyisi automaattisesti roskiin. Tärkeintä on löytää tuotteelle sopiva jakelukanava jo silloin, kun hävikkiuhka on tiedossa.
Vaikka Cossan tapauksessa puhumme vain suomalaisten toimijoiden hävikkiuhasta emmekä miljardeista purkeista, on hävikin vähentämiselle monta hyvää syytä. Hävikin vähentäminen vähentää kosmetiikkajätettä ja säästää ympäristöä, kun resursseja ei tarvitse käyttää uuden tuottamiseen.

Miten Cossa taistelee kosmetiikkahävikkiä vastaan? ♻️
Cossan koko toimintaperiaate on rakennettu hävikin vähentämisen ympärille, mikä on ainutlaatuista Suomessa. Idea yrityksestä lähti siitä, että cossalaiset huomasivat kosmetiikka-alalla selkeitä puutteita kestävän kehityksen suhteen. Hävikin vähentäminen oli selkeä teema, johon tarttuminen parantaisi käyttökelpoisten kosmetiikkatuotteiden elinkaarta.
Cossan nimikin tulee sanoista cosmetics saviour, eli kosmetiikan pelastaja. Pelastetaan käyttökelpoisia tuotteita roskikselta!
Cossa tekee yhteistyötä muutamien huolella valittujen, vastuullisten Suomessa toimivien kosmetiikan maahantuojien ja myyjien kanssa. Yritykset ilmoittavat Cossalle poistuvista tuote-eristä, ja Cossa tulee apuun. Kaikki brändit ja tuotteet ovat sellaisia, jotka ovat myös läpäisseet EU:n turvallisuuvaatimukset ja merkinnät.
Cossan tuotteet ovat täysin käyttökelpoisia ja kunnossa olevia tuotteita, jotka ovat syystä tai toisesta hävikkiuhan alla. Päiväysvanhoja tai rikkoutuneita tuotteita ei ole myynnissä.
Pidän myös siitä, että Cossa on mahdollisimman läpinäkyvä toiminnassaan. Cossa listaa kumppaninsa avoimesti, pitää valikoimansa kompaktina sekä jakaa avoimesti tietoa kosmetiikka-alan kestävyysongelmista. Jokaisen tuotteen yhteydessä on myös kerrottu hävikin syy.
Ja jos tuote ei syystä tai toisesta tulisi myydyksi Cossankaan kautta, ne lahjoitettaisiin hyväntekeväisyysjärjestöille.

Poimintoja Cossan valikoimasta 📦
On loogista, että Cossan valikoima on aina limited edition. Verkkokaupan tuotteet vaihtelevat sen mukaan, mitkä tuotteet ovat juuri sillä hetkellä hävikkiuhan alla. Cossan hyllyt eivät kuitenkaan notku ”pikakosmetiikkaa”, vaan valikoima on huolella kuratoitu laatu ja eettisyys huomioiden.
Poimin Cossasta muutamia tuotteita, joissa myös vegaaninen kosmetiikka on hyvin edustettuna.
Vaikka tuotevalikoima elää, vakivalikoimasta löytyy kohtuuhintainen vegaaninen tuotesarja Faith in Nature sekä luonnonkosmetiikan mehukas sankari Pulpe de Vie, jonka ainesosissa käytetään hävikkihedelmiä.
Nappasin Cossalta Laveran ripsivärin, jonka hävikkisyynä on poistuminen yhteistyökumppanin valikoimasta. Lavera on viime aikoina uudistanut tuotevalikoimaansa melko paljon, ja myös ripsiväreissäkin on tapahtunut muutoksia.
Hiustenhoidon puolelta Faith in Naturen ja Pulpe de Vien hiusnaamiot ovat molemmat kohtuuhintaisia ja hyvin kosteuttavia, joten ne sopivat hyvin kuiville hhiuksilleni.
Bongasin myös herkullisen Bielenda-merkkisen naamion, joka oli uusi ja ihana löytö! En useinkaan hanki yksittäispakattuja tuotteita, mutta ne ovat täydellistä hemmottelua – ja hävikkikosmetiikan verkkokaupasta hankittuna ekologisempia. Naamion päiväys on tulossa vastaan, mutta se on vasta kahden kuukauden päässä.
Cossan tilausten mukana tulee kätevä kosmetiikan kierrätysopas, jonka avulla tyhjät purkit on helppo lajitella oikein.

Miten itse vähennän kosmetiikkajätettä kotona? 🔍
Kun kerran puhumme kosmetiikkajätteen vähentämisestä ja hävikin pelastamiselta, on hyvä aika katsoa myös omia kulutustottumuksia.
Minulla on kosmetiikkaa enemmän kuin normikäyttäjällä, koska se on osittain työvälineeni sekä harrastukseni. Suurempi purkkimäärä tarkoittaa myös suurempaa riskiä hävikille. Viime vuosina olen kuitenkin kiinnittänyt enemmän huomiota kosmetiikan järkevään kiertoon ja siihen, että jokaiselle purkille löytyy paikkansa.
Ehkä oletkin huomannut, että en ole aina ensimmäisenä postaamassa kaikista uusista kosmetiikkatuotteista – siitä yksinkertaisesta syystä, että olen vähentänyt uusien kosmetiikkatuotteiden vastaanottamista ja hankintaa. En lähtökohtaisesti heitä mitään roskiin, joten tärkein väylä roskan minimoinnille on vähentää sisääntulevan tavaran määrää.
Näin minimoin kosmetiikkajätettä arjessa:
- Olen tarkka siitä, mitä kosmetiikkaa ostan ja mitä otan vastaan.
- Etsin tuotteille uusia käyttötarkoituksia, jos ne eivät toimi alkuperäisessä tarkoituksessaan. Esimerkiksi shampoo toimii sheivausgeelinä ja palashampoo siveltimien puhdistuksessa tai palasaippuana.
- Olen luonut purkkijärjestyksen, jossa kulutan tuotteita loppuun ennen seuraavien avaamista.
- Annan kavereille ja tutuille eteenpäin sellaista, jota en itse käytä. Olen antanut meikkejä myös yritykselle, joka valmistaa koruja hyödyntämällä mm. luomivärien pigmenttejä.
- Kierrätän pakkaukset, tietenkin.

Tutustu Cossaan ja opi hävikkikosmetiikasta ♻️
Vuonna 2022 perustettu Cossa hyvinkin tuore verkkokauppa, jonka tarinaa jään mielenkiinnolla seuraamaan! Tällaista konseptia olemmekin odottaneet pitkään.
>> Cossan verkkokauppaan pääset tästä.
Suosittelen ottamaan myös Cossan somet seurantaan, koska sieltä voi napata fiksuja vinkkejä vastuullisesta kosmetiikasta!
Lue seuraavaksi: Kosmetiikan kierrätys: Perusohjeet ja tarkkuutta vaativat poikkeukset
2 Kommentit
Arvelin, että alennusprosentit eivät ole kovin suuria ja niin olikin, kun kävin katsomassa. Mä ostan tosi mielelläni hävikkikosmetiikkaa alelaareista, mutta alennuksen pitää olla tuntuva: 50-70 % Ymmärrän, että se ei olisi Cossalle kannattavaa mutta ei myöskään itselleni ostaa muutamaa tuotetta pienellä alennuksella + maksaa postikulut. Eli kiva idea mutta ei vetoa tähän tarjoushaukkkaan 😄 Myös hävikkiruuassa, esim. Fiksuruuassa, täytyy olla kunnon alet ennen kuin tämä kala syö.
Ymmärrän näkökulmasi! Cossan toimintamalli on tosiaan erilainen kuin outlet-myymälä, jossa myydään paljon ja halvalla. 🙂