Raiteita pitkin Lontooseen asti! Tällä kertaa vuorossa on vähän erilainen postaus, kun avaan tunnelmia syksyn Interrail-matkaltani.
Käydään ensin läpi matkareitti, ja lopussa on vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Sisältää *-merkatun mainoslinkin.

Olen yksi heistä, joka on pitkään haaveillut pidemmästä junamatkasta Eurooppaan. Lomalentäminen ei tunnu enää houkuttelevalta vaihtoehdolta ilmastosyistä, mutta onneksi matkustamisesta ei tarvitse kokonaan luopua.
Jos mietit junamatkaa Eurooppaan, suosittelen hyppäämään raiteille rohkeasti! Olen kuullut monen haaveilevan reilimatkasta, ja itsekin yllätyin, kuinka sujuvasti kaikki lopulta menikään. Yksikään juna ei hajonnut, eikä matkalla tapahtunut mitään liian jännittävää, vaikka matkasin toisen viikon yksin.
Viime vuonna matkustimme viikossa junalla Berliiniin kolmeksi yöksi ja takaisin, ja se olikin sopiva ”harjoitusmatka” pidemmälle reilille.
Myös Instagramin puolelta löytyy reissutunnelmia niin feedistä kuin stoorien kohokohdista. Katso lisää täältä!
Junalla Eurooppaan -reitti
Kesällä matkustus ei helteiden takia oikeastaan enää houkuttele, joten säästin kaksi kesäloman viikkoa syys-lokakuun vaihteeseen. Tämä aika riitti hyvin reissulle, joka lähti Ruotsista, eteni Saksan kautta Belgiaan ja Ranskaan ja Englantiin, ja takaisin.

Matkareitti lyhyesti: Ruotsin ja Saksan kautta Belgiaan, josta Ranskaan ja siitä Lontooseen. Paluumatka lähes samaa reittiä.
Ruotsin kautta maailmalle
Matka alkoi Wasalinen Vaasa-Uumaja-merimatkalla, joka on ehkä vähemmän tunnettu, mutta kätevä tapa päästä Ruotsiin. Tämä on myös lyhyin merimatka Suomesta Ruotsiin, noin neljä tuntia, eikä laivassa tarvinnut yöpyä.
Kauas ei tarvinnut lähteä upeiden maisemien perässä, sillä Uumajan ja Tukholman välisellä osuudella oli todella kaunista luontoa ja useampi kaupunki.
Uumaja ja ruokaa Tukholmassa.



Tukholmassa on aina mukava piipahtaa, ja muutamankin tunnin aikana on mukava kierrellä kaupungilla ja poiketa kahvilla. Ruokapaikaksi löytyi tällä kertaa vegaaninen Verte-ravintola. 🥑
Tukholma oli vain etappi, koska matka jatkui yöjunalla Hampuriin. Yöjuna on yleensä suosittu, joten sinne kannattaa varata liput hyvissä ajoin.
Matkustimme SJ:n yöjunalla, josta suosittelen suosiolla varaamaan makuuvaunun, jossa on pedattu sänky. Istumapaikka tulee toki halvemmaksi, mutta jos olet yhtään huonouninen, niin valvottu yö junassa ei ole säästön arvoinen!
Ykkösluokan makuuhytissä oli kerrossängyt, pieni vessa ja suihku. Vaikka vaunu ei ollut varsinaista luksusta verrattuna vaikkapa VR:ään, niin hytin parempi varustelu teki matkasta sujuvamman.
Matkalla Saksaan.


Toki mikään pakko ei ole ottaa juuri yöjunaa Saksaan, vaan voi matkata päiväjunalla Kööpenhaminan ja Hampurin kautta, kuten tein paluumatkalla.
Saksaan on aina mukava matkustaa
Kun pääsee Hampuriin, on jo hyvin pitkällä ”Euroopassa”. Hampurin päärautatieasema on suuri risteysasema, jonka kautta pääsee jatkamaan matkaa moneen suuntaan.
Vaikka Hampuri on iso, on se yllättävän kävely-ystävällinen kaupunki. Siltojen halkomassa satamakaupungissa voi ihmetellä niin arkkitehtuuria, museoita ja kirkkoja tai kasvisruoan hyvää valikoimaa (Reeperbahnilla en ole käynyt).
Hampuri ja Köln.


Reilimatkan voisi toteuttaa pelkästään vaikka Saksassa, koska tuntuu että sieltä löytyy aina uutta nähtävää. Matkalle osuivat Hampurin lisäksi katedraalistaan tunnettu Köln ja idyllinen Bremen, jossa oli pikkukaupunkimaista tunnelmaa.
Bremen oli suosikkini, jonne täytyy ehdottomasti palata vielä! Joen varrella sijaitsevassa entisessä hansakaupungissa on yksi Saksan kauneimmista aukioista, viehättävä vanhakaupunki ja rentoja viheralueita.



Sen sijaan Köln oli omaan makuuni melko ruuhkaisa, ja keskustaltaan melko tiheä kaupunki. Hyvä puoli on se, että hulppeaa katedraalia ei voi olla näkemättä junasta astuessa, ja vegaanisia ravintoloita on runsaasti.
🥑 Saksa on parhaita maita matkustaa vegaanisen ruoan perässä. Ravintolasuositukset: Kölnissä Razzo Vegan Pizza Bar, Hampurissa Ivy -niminen brunssipaikka, Bremenissä Vincent Vegan -pikaruokaketju.
Saksa on myös edullisen luonnonkosmetiikan supermaa, ja Bremenissä ehdin tehdä täsmäiskun Dm Drogerie ja Rossmann -kemikalioihin. Näistä tarttui mukaan sertifioitua, 1-5 euron arvoista luonnonkosmetiikkaa!


Belgian kaunis Brugge
Saksasta matka jatkui Belgiaan, josta löytyi yksi kauneimmista kaupungeista, joissa olen koskaan käynyt. Minulta on mennyt täysin ohi, kuinka upea keskiaikainen Brugge on!
Idyllinen Brugge on viheralueiden ja vesistön kehystämä kaupunki, jossa voi ihastella kanaaleja, postikorttimaisia mukulakivikujia ja korkeita torneja kävellen. Toki myös baarit, suklaakaupat ja museot olivat hyvin edustettuina.



Bruggessa oli näin sesongin ulkopuolella sopivan rauhallinen fiilis. Arvelen kuitenkin, että Brugge on melko turistinen kovimpien sesonkien aikana, sillä kuvauksellinen miljöö vetää varmasti muitakin paikalle.
Bruggen majoituspaikka jäi erityisesti mieleen, sillä se oli perheomisteinen vegaaninen Bed&Breakfast! 🥑


Muutoin vegaanista ruokaa Bruggesta löytyy kohtuullisesti, enkä matkustaisi sinne vain ravintoloiden vuoksi, vaikka muuten kaupunki oli ihana. Kannattaa myös huomata, että moni ravintola on auki vain keskiviikosta sunnuntaihin.
Ensi kertaa Ranskaan!
Bruggesta suunta jatkui kivenheiton päähän Pohjois-Ranskan Lilleen, jonne matka kesti vain tunnin bussilla (junallakin pääsee, mutta bussiyhteys oli tällä välillä kätevämpi ja vaihdoton).
Ennen matkaa pohdin, voisiko suunnaksi ottaa Pariisin. Hintatason googlaus sai minut kuitenkin toisiin ajatuksiin, sillä vaikka Pariisi on varmasti upea, on se myös kallis! Toki matkalleni osui myös toinen ”kallis, ruuhkainen ja upea” jättikaupunki, eli Lontoo, jonka tarjonta riitti.
Lille olikin todella hyvä kohde Ranskan ensikertalaiselle. Kaupunki on sopivalla tavalla eloisa, mutta ei jättimäinen ja turistinen, ja paikkojen kiertely oli helppoa jalkaisin. Vanha kaupunki oli erityisen idyllinen!



🥑 Ruokasuosituksina Lillen vegaaniset ravintolat Itsy Bitsy ja Annie’s Kitchen. Kannattaa huomata, että ravintolat voivat olla keskellä päivää muutaman tunnin kiinni.
Lillestä oli vain puolentoista tunnin junayhteys Lontooseen, joten en voinut olla käyttämättä tätä mahdollisuutta!
Englantiin Eurostarilla
Meren alla junassa, huh! Olin luullut, että junamatka Englantiin tarkoittaisi monta tuntia klaustrofobisessa tunnelissa. Todellisuudessa kanaalin alla kuljetaan vain noin 20 minuuttia, eikä osuutta tunnista tunneliksi muusta kuin pimeistä ikkunoista.
Englannin ja Ranskan välillä kulkeva Eurostar-junamatka toi mieleen lentokentät turvatarkastuksineen ja omine odotusauloineen. Lippu kannattaa varata ajoissa, sillä extempore-matkaajille ei välttämättä ole enää paikkoja.



Tämä on ehkä epäsuosittu mielipide, mutta ensimmäisellä vierailulla en rakastunut Lontooseen. Kaupungissa oli tuntui olevan kova tahti ja kiire, ja liikennettä oli aivan valtavasti. Toki liikuin monen suositun nähtävyyden alueella, mutta onneksi matkalle sattui myös kivoja puistoja. Sunnuntai-aamuna palasin Lontooseen paluumatkalla, jolloin kaupunki oli rauhallisempi ja mukavampi.
Mutta Lontoo oli vain pit stop, sillä matka jatkui 55 000 asukkaan Canterburyyn, jonne suhautin tunnissa suurnopeusjunalla.
Canterbury oli sitten kerrassaan ihana! Kaupunki on Englannin vanhimpia, ja siinä on rauhallista vanhanajan fiilistä. Vehreää ja historiallista kaupunkia värittävät perinteinen arkkitehtuuri, kapeat mukulakivikadut, kirkot ja katedraalit, ja vastapainona vilkkaat kadut ja pubielämä.
Canterburyssa vietin useamman päivän, jotka kuluivat kävellessä ympäri nähtävyyksiä ja puistoissa istuskellessa. Sää oli kaukana brittiläisestä vesisateesta, sillä lokakuun alun +16 asteessa tarkeni hyvin.



🥑 Canterburyssa monta vegaaniystävällistä ruokapaikkaa, joista mainitsen The Veg Box Cafen ja Lady Luck-pubin. Jos olisin jaksanut riekkua myöhemmin kaupungilla, olisin testannut useamman pubin tarjonnan. Lontoosta mieleen jäi Mildreds ja puistosta löytynyt kioski Garden Kiosk.
Shoppailu ei ollut matkan kohokohtia, mutta kävin tutkimisen ilosta tutkimassa paikallisten kosmetiikkakauppojen valikoimaa Superdrugissa, Holland & Barretissa ja Bootsissa. Moni brändi on briteissä Leaping Bunny -sertifioitu, koska kyseessä on Isosta-Britanniasta lähtöisin oleva eläinkokeeton sertifikaatti. Kuitenkin luonnonkosmetiikkaa löytyi huomattavasti vähemmän, eikä Englannista tarttunut edes matkapurkkeja mukaan.
Paluumatkalla
Canterburyn jälkeen oli aika suunnata kotimatkalle, johon olin jättänyt väljyyttä esimerkiksi Brysselin ja Bremenin yöpymisillä.
Saksassa tein vielä viime hetken muutoksen ja vaihdoin yöjunan päivämatkaan, mikä tarkoitti sitä, että yövyin Malmössä yöjunaan sijaan.
Malmösta suuntasin Tukholmaan ja lauttamatkalle kotia. Viking Linen vegaaniruoan tarjonta ei aivan vakuuttanut, joten tämä oli ainoa osuus jossa söin lähinnä omia eväitä.
Tunnelmia Saksan ja Tanskan välillä.


Usein kysyttyjä kysymyksiä reilimatkasta
Mistä junaliput varataan ja mitä ne maksavat?
Matkustin Interrail-passilla, joita voi ostaa VR:n sivustolta. Passin hinta riippuu mm. luokasta ja päivien määristä, ja lisäksi juniin tulee 0-30 euron varausmaksu per juna.
Toki myös ilman passia voi matkustaa ja varata lippuja suoraan junayhtiöiden sivuilta (esim. Ruotsissa SJ, Saksassa DB). Interrail-passi lisää joustavuutta, sillä aina ei ole pakko matkustaa tietyllä junavuorolla.
Kuinka helppoa oli olla vegaanina reissussa? Saiko ruokaa määränpäästä tai junista?
Oli varsin helppoa! Esimerkiksi Saksa on todella mallimaa vegaanille. Junissakaan ei tarvinnut nähdä nälkää. Yöjunassa ja SJ:llä sai vegaanisena aamupalan, Eurostarissa pienen aterian, ja Saksan ravintolavaunuissa on tilattavissa useampi vegaaninen annos, vaikkapa currywurstia!
Full vegan breakfast brittiläiseen tapaan ja lounaalla Ranskassa.


Ehtiikö nähdä maisemia ja paikkoja vai meneekö aika junassa istuessa?
Junassahan sitä juuri tuntee olevansa matkalla, kun ei matkusta vain lentokentältä toiselle! Samalla reissulla näki useamman maan ja kaupungin, ja maata pitkin kulkiessa maisemien katselu oli parhaita asioita.
Suomalaiselle voi tulla yllätyksenä, että Euroopassa moni suuri kaupunki on vain muutaman tunnin päässä toisistaan. On myös paljon suunnittelusta kiinni, kuinka pitkiä junaosuuksia valitsee, haluaako yöpyä junassa vai kohteessa, ja kuinka nopeaan tahtiin haluaa matkustaa.
Toki junamatkustamiseen tulee asennoitua eri tavoin kuin lentämiseen, sillä matkanteko ja maisemien katselu on osa matkaa. Itse asiassa nautin junassa olosta jopa niin, että en ehtinyt avata matkakirjaani juuri lainkaan.
Kuinka paljon täytyy varata vaihtoaikaa junien välille?
Jättäisin junayhteyksien välille ilmaa pari tuntia, jos mahdollista, sillä vaihtoyhteydet eivät aina odota. Ja kun junat ovat ajoissa, niin ehtii tutustua kohteeseen. Suomessa on helppo tottua siihen, että VR kuljettaa perille vaikka taksilla, mutta valtioiden välillä matkatessa junat eivät välttämättä odota.
Sattuiko matkalle myöhästymisiä?
Ihme ja kumma, vain pari pientä noin puolen tunnin hidastetta. Toisaalta matkaseuralaisella ei ollut yhtä hyvä tuuri, sillä hänen osuudellaan yksi juna peruuntui, ja yöjunan hyttiluokka oli vaihtunut yllättäen. Myöhästymisestä voi onneksi hakea korvauksia.
Mitä kannattaa huomioida pakkaamisessa reppureissulle?
Helppous ja mukavuus! Parin viikon reissu vaatii jonkin verran tavaraa mukaan, mutta karsimalla vaatteita pääsee jo pitkälle. Vaatteissa avainsanoja olivat rypyttömyys, monikäyttöisyys ja hyvät kengät. Pakkasin neljä mekkoa, leggingsejä ja pari neuletta, joilla pärjäsin hyvin.
Suosittelen varaamaan majoituksen, jossa on pesukone tai pesula lähellä, sillä pyykkien pesumahdollisuus vähentää pakkaustarvetta.
Lisäksi otan lyhyellekin matkalle mukaan matkatyynyn, korvatulpat, unimaskin ja kirjan.
Myös hyvään reppuun satsaaminen kannattaa! Reppuna minulla oli *WAYKS-merkkinen vedenkestävä Daypack Original, joka oli panostuksen arvoinen. Sinne mahtui kaikki tarpeellinen, reppu oli muunneltava ja ergonominen kantaa. Reppu näyttää aivan jättimäiseltä, mutta oli ulkonäköään kätevämpi. (Sain repun alennuskoodilla).


Matkakosmetiikasta ja sen pakkaamisesta tein oman postauksen Instaan tänne.
Koitko olosi turvalliseksi?
Matkustin puolet matkasta yksin, enkä kokenut uhkaavia tilanteita. Toki silmät kannattaa pitää auki ruuhkaisissa paikoissa, ja pimeällä ei kannata kulkea aivan missä vain. Eniten jännitti paluumatkalla laivan kova merenkäynti!
Jos haluat lisää vinkkejä ja inspiraatiota maata pitkin matkustamiseen, kannattaa liittyä Facebookissa Maata pitkin matkustavat -ryhmään!
Oletko sinä tehnyt reilimatkan tai matkannut maata pitkin ulkomailla? Haluatko tietää jotain lisää matkasta? Jätä kommentti!
Lue seuraavaksi: Tukholman vegaanitärpit: ravintolat, kahvilat ja vastuulliset vaatelöydöt

3 Kommentit
Saksassa ovat junayhteydet äärettömän epäluotettavia, sen lisäisi Saksassa asuvana tähän juttuun. Harmi, kun et mitään kauniimpia paikkoja Saksassa ehtinyt nähdä! Täällähän on vaikka mitä!
Vegaanille myös vinkki: Täällä Aachenissa on maailman suurin Lindtin suklaatehtaan outlet, jossa on myös tajuttoman iso valikoima vegaanista suklaata.
Lisää lukemista täällä: https://dzinninajatuksia.blogspot.com/
Olen kuullut paljon juttuja Saksan junien epäluotettavuudesta, mutta omalle kohdalleni ei mitään suuria myöhästymisiä tai kommelluksia sattunut, ei tänä eikä viime vuonna, niin omakohtaista kokemusta tästä ei ole. :D Näin kyllä kivoja kohteita Saksassa jo nyt, mutta se kun ei ollut reilin pääkohde niin näillä mentiin tällä kertaa. :D Kiitos Aachen-vinkistä!
Aachenhan on muutenkin varsinainen jalokivi Saksan kaupunkien joukossa. Vanha keskiaikainen Kaarle Suuren kaupunki on nätti katedraaleineen, ja täältä on noin tunnin bussimatka Belgian rajalla sijaitsevaan entiseen silkkiteollisuuden keskukseen, upeaan Monschauhun (kuvia blogissani).
Jos hermot kestävät Deutsche Bahnia, kannattaa ostaa Deutschlandticket, jolla saa pörrätä miltei kaikilla julkisen liikenteen vehkeillä hintaan 49 euroa / kk. Nyt hinta tosin nousee 9 eurolla alkuvuodesta, mutta se on silti halpa, kun ajattelee, että Täällä Aachenissa bussien seutulippu on jo yli 90 euroa / kk. Lisätietoja: https://dzinninajatuksia.blogspot.com/2024/05/deutschlandticket-rajatonta.html